Πέμπτη 28 Απριλίου 2022

Πόσο μεγάλη είναι η διείσδυση της Ρωσίας σε Ελλάδα και Κύπρο;

 

Η Κύπρος δεν δίνει πληροφορίες για τους ολιγάρχες - Το βέτο μαζί με Αθήνα και Μάλτα για ρωσικά πλοία

Ελλάδα, Μάλτα και Κύπρος μπλόκαραν τις κυρώσεις που είχε προτείνει η Κομισιόν για απαγόρευση πλοίων ρωσικών συμφερόντων από τα ευρωπαϊκά λιμάνια. Το ελληνικό βέτο μπήκε μάλιστα, σύμφωνα με το EURACTIV την ημέρα που ο Ουκρανός Πρόεδρος Ζελένσκι μιλούσε στο ελληνικό κοινοβούλιο! 

Η Υπηρεσία Οικονομικής Ανάλυσης της Τσεχίας, η οποία έχει την εξουσία να δεσμεύει τα περιουσιακά στοιχεία των Ρώσων ολιγαρχών, διαμαρτύρεται για την απροθυμία της Κύπρου να παράσχει πληροφορίες σχετικά με τους ιδιοκτήτες εταιρειών – πράγμα που σημαίνει ότι οι προσπάθειες της Τσεχίας να βρει και να τιμωρήσει τους Ρώσους ολιγάρχες συχνά αποτυγχάνουν.


Όπως ανέφερε η εφημερίδα Hospodářské noviny, ο επικεφαλής της Υπηρεσίας Οικονομικής Ανάλυσης Jiri Hylmar διαμαρτυρήθηκε στην τσεχική Γερουσία για τη συνεργασία με ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες.

«Σήμερα, έλαβα απάντηση από την Κύπρο ότι ο εκεί ομόλογός μας δεν είναι αρμόδιος για τις διεθνείς κυρώσεις και δεν θα λάβω τις ζητούμενες πληροφορίες», δήλωσε ο Hylmar κατά τη διάρκεια συνεδρίασης της τσεχικής Γερουσίας την Τρίτη (26 Απριλίου), προσθέτοντας ότι τα ίχνη ύποπτων περιουσιακών στοιχείων συχνά οδηγούν στην Κύπρο.

Όπως μεταδίδει το Euractiv, μέχρι πέρυσι, η Κύπρος επέτρεπε την εντελώς μυστική ιδιοκτησία εταιρειών, καθώς δεν υπήρχε επίσημο μητρώο πραγματικών δικαιούχων. Επιπλέον, εκατοντάδες χιλιάδες εταιρείες εδρεύουν εκεί λόγω των φορολογικών πλεονεκτημάτων. Οι Ρώσοι ολιγάρχες έκρυβαν επίσης περιουσιακά στοιχεία στην Κύπρο για πολλά χρόνια και επωφελούνταν από την πολιτική της χρυσής βίζας του νησιού.

Ενώ η ΕΕ πιέζει εδώ και χρόνια την Κύπρο να λάβει μέτρα κατά του ξεπλύματος χρήματος, η χώρα ήταν πολύ απρόθυμη να τα εφαρμόσει.

Ωστόσο, τα εμπόδια που έχουν θέσει οι κυπριακές αρχές δεν είναι το μόνο εμπόδιο αντιμετωπίζουν οι  τσεχικές αρχές στην αναζήτηση στοιχείων για τους Ρώσους ολιγάρχες με αφορμή τον πόλεμο στην Ουκρανία. Χρειάζεται επίσης καλύτερη νομοθεσία και περισσότερο προσωπικό για να διευκολυνθεί η αναζήτηση και η δέσμευση περιουσιακών στοιχείων, δήλωσε ο επικεφαλής της Οικονομικής Υπηρεσίας.

Έτσι, οι τσεχικές αρχές βασίζονται συχνά σε σχετικά δημοσιεύματα που δημοσιεύονται από ανεξάρτητα μέσα ενημέρωσης. "Αντιδρούμε επίσης στις προτάσεις των μέσων ενημέρωσης. Όταν διαβάζουμε ότι μπορεί να υπάρχουν κάπου περιουσιακά στοιχεία, ακολουθούμε μια τέτοια ένδειξη", παραδέχτηκε ο Hylmar.

Υπενθυμίζεται ότι Ελλάδα, η Μάλτα και η Κύπρος μπλόκαραν τις κυρώσεις κατά πλοίων ρωσικών συμφερόντων, όπως αποκάλυψε το EURACTIV νωρίτερα μέσα στο μήνα.

Πρόκειται για κυρώσεις που είχε προτείνει η Κομισιόν για την απαγόρευση των πλοίων ρωσικών συμφερόντων από τα ευρωπαϊκά λιμάνια.

Οι κυρώσεις αυτές, που συμπεριελάμβαναν την απαγόρευση των πλοίων ρωσικών συμφερόντων και με άλλες σημαίες όπως του Παναμά, δεν πέρασαν λόγω του βέτο Αθήνας, Λευκωσίας και Βαλέτας. Το ελληνικό βέτο μπήκε μάλιστα, σύμφωνα με το EURACTIV την ημέρα που ο Ουκρανός Πρόεδρος Ζελένσκι μιλούσε στο ελληνικό κοινοβούλιο! 

Η Τσεχία και οι βαλτικές χώρες συνεχίζουν να ασκούν πιέσεις προς μια τέτοια κατεύθυνση.

Οι υπηρεσίες της Κομισιόν έχουν προτείνει στην ηγεσία της να ληφθεί ένα τέτοιο μέτρο ως μέρος ενός πέμπτου πακέτου κυρώσεων κατά της Μόσχας αλλά πηγές της Κομισιόν αναφέρουν ότι υπάρχουν "πολλές πρακτικές δυσκολίες".

Ως επόμενο βήμα κλιμάκωσης των κυρώσεων σε αυτό το πεδίο είναι ο αποκλεισμός από τα ευρωπαϊκά λιμάνια όλων των πλοίων που έχουν ταξιδέψει πρώτα στη Ρωσία. "Θα περιμένουμε να δούμε πρώτα τον αντίκτυπο την υφιστάμενων κυρώσεων στη ρωσική οικονομία και οι επόμενες κυρώσεις θα εξαρτηθούν από την κλιμάκωση της Ρωσίας στο πολεμικό πεδίο", τόνισε πηγή της Κομισιόν, απαντώντας στο εν λόγω δημοσίευμα.

Στις 9 Απριλίου, η Ελλάδα και η Κύπρος, που ανησυχούσαν για την απαγόρευση εισόδου ρωσικών πλοίων σε λιμάνια της Ε.Ε., τελικά κατάφεραν να περιορίσουν τον αποκλεισμό για τα πλοία υπό ρωσική σημαία και όχι ρωσικής ιδιοκτησίας, όπως είχε αρχικά προτείνει η Κομισιόν. Σύμφωνα με πηγή στις Βρυξέλλες, "πολλά ρωσικά πλοία θα εξακολουθήσουν να φτάνουν στα λιμάνια μας" και ότι στόχος της Ε.Ε. ήταν να σταλεί το μήνυμα στη Μόσχα.

Περισσότερα εδώ


RV